
http://www.motherearthnews.com/library/1979_July_August/Ecoscience_The_Inhab
er_Report___Part_1 
 
Issue # 58 - July/August 1979 
ECOSCIENCE  
By Anne and Paul Ehrlich  
 
 
THE "INHABER REPORT", PART 1 
The year 1979 may well prove to be the turning point in the battle over nuclear 
power. In January, the Nuclear Regulatory Commission (NCR) repudiated the 
Executive Summary of the Rasmussen Report, which had-up to that point-been a 
mainstay of those people who claimed that nuclear reactors were sufficiently safe to 
be the world's future energy source.  
Then, in March, the near disaster at Three Mile Island emphasized the emptiness of 
the nuclear establishment's statements on reactor safety. One of the top technicians 
in the NCR just about said it all in a telephone call-to the Commission-from the scene 
of the Three Mile Island accident: "It's a failure mode that's never been studied," he 
claimed. "It's just unbelievable!"  
Finally, in April, the controversy surrounding the "Inhaber report" began to attract 
public attention in the United States. Though much less dramatic than the 
Pennsylvania meltdown scare, this document may play an even greater role in our 
future energy choices.  
The "Inhaber report" is a study-entitled Risk of Energy Production-written by Herbert 
Inhaber, Associate Scientific Advisor to the Atomic Energy Control Board of Canada 
(AECB). Only a few copies of the 150-page document (officially numbered AECB-
1119) were circulated within the technical community, but a summary of the report 
was published by Inhaber in the New Scientist (a top British magazine) in May 1978 . 
. . and in Science (the most important North American scientific journal) in February 
1979. The essence of those summaries appeared in such diverse places as the Wall 
Street Journal, the Washington Post, Nuclear News, the Stanford Daily, and a major 
speech (for the British Broadcasting Corporation) by the prominent English scientist-
politician, Lord Rothschild.  
Why did Inhaber's message attract so much attention? Quite simply, because he and 
the AECB were saying that nonconventional energy sources-such as solar power-
present as great a hazard to human health as do conventional sources! Risk of 
Energy Production claimed natural gas to be the safest available energy source, 
followed by nuclear power. Solar space heating-and such other nonconventional 
technologies as wind generators, methanol from biomass, etc.-were all found to have 
substantially higher risks . . . while coal and oil were described as being the most 
dangerous of all.  
This was quite a shot in the arm for a beleaguered nuclear industry . . . whose trade 
journals gleefully passed on the news that now-at last-there were some "facts" on 
which to base debate about future energy choices!  
Unfortunately for the nuclear proponents' position, the AECB's "facts" came to the 
attention of our colleague, John P. Holdren . . . Professor of Energy and Resources at 
the University of California, Berkeley. Holdren is highly respected as an authority on 
the risks of energy technologies by knowledgeable people on both sides of the 
nuclear debate. His technical and popular articles on this subject have been 
published and reprinted widely . . . he's sought after as a consultant on energy's 
risks by governments, major laboratories, and international agencies around the 
world . . . and John is also the only scientist serving on the steering committees of 



both major studies of the risks of nuclear power that are underway in the U.S. 
National Academy of Sciences.  
In fact, Inhaber himself cited Holdren's writings on the risks of nuclear (and other 
conventional) energy technologies in AECB.1119, claiming that-by relying on the 
work of a "well-known nuclear critic"-he was bending over backward to avoid 
accusations of pro-nuclear bias. This purported reliance on Holdren's work, combined 
with Inhaber's surprising conclusions, prompted the Berkeley professor-and some of 
his colleagues-to take the time to examine the AECB document carefully.  
Holdren's group quickly discovered that the "Inhaber report" was flawed from end to 
end by ridiculous assumptions and by errors in judgment, interpretation, omission, 
and arithmetic. Holdren gave his view of the quality of the report succinctly: AECB-
1119 was "by far the most incompetent technical document I have ever known to 
have been distributed by grown-ups".  
In our opinion, Holdren was being too kind! Consider some examples: In his 
calculations on wind energy, Inhaber first misread a table in one of his sources and 
selected a number-to represent the amount of raw material required to construct a 
windpower plant-that was 50 times too high! He then confused the figures for such a 
plant's lifetime output with those for its annual output, thus inflating his material 
requirements by a further factor of 20. At this point, the report's figures showed that 
380,000 tons of steel would be required to construct a wind generator with a rated 
capacity of four electrical megawatts (4 Mwe) . . . which is about 1/200 the 
megawattage of the largest coal-fired unit in a modern power plant. Since 380,000 
tons is the equivalent of about 150,000 1979 Pontlacs -which, if lined up bumper to 
bumper, would stretch more than 700 miles-one might expect that Inhaber (or 
someone else in the AECB) would have been suspicious of the calculation. A little 
farther on, however, the author once again confused annual and lifetime output, this 
time in the opposite direction, which left that section of the report with a net error 
factor of 50.  
Inhaber's mistakes cover an astounding range. For example, he includes-in his risk 
figures-air pollution and coal mine dust levels well above the limits set, by law, for 
new facilities . . . and therefore of no significance to future energy choices. Although 
he claims that he treats all energy systems "as uniformly as possible", Inhaber 
includes construction risks for solar systems, but not for conventional systems . . . 
counts the risks for producing reinforcing rods twice (although such units come from 
the mill as finished products, anyway) . . . uses unjustified differences in facility 
lifetimes . . . and assumes that renew. able energy technologies are built and 
maintained largely by "roofing and sheet metal" workers (a false statement that 
greatly inflates his risk estimates, because "roofing and sheet metal" labor is one of 
the most dangerous occupational categories).  
Another of Inhaber's ridiculous assertions is that rock to be used in dams-or for heat 
storage in solar power plants would have to be transported hundreds of miles . . . 
equal to the average distance that coal is transported in the U.S. today. This absurd 
presumption results in almost a 25-fold multiplication of one subset of risks 
associated with solar and hydropower plants.  
However, the single most distorting assumption in Inhaber's report is that large 
quantities of "dirty" coal would have to be burned-as "backup" for renewable energy 
sources-when the sun wasn't shining or the wind wasn't blowing. Holdren describes 
this reasoning as "intricately fallacious".  
The facts are as follows: First, any power plant used for baseload electricity 
production (that is, one which will be "on line" as much as possible)-whether 
conventional or unconventional-needs some backup capacity for those occasions 
when the baseload plant is out of service. The nonconventional plants treated by 



Inhaber have built-in energy storage, and require no more backup than conventional 
coal or nuclear plants (whose "stand in" requirements Inhaber ignores).  
In addition, the first applications of nonconventional electricity sources almost 
certainly will not be as baseload plants, but as "fuel savers" . . . used to reduce the 
consumption of coal and oil whenever the sun and wind are available. This fact 
reduces net risk by an amount equal to the difference between the hazards of 
building and operating the renewable systems, and the (higher) dangers of getting 
and burning the fossil fuels that the renewables would replace. Inhaber's irrational 
treatment of backup-topped off by his use of outdated figures for the risks of the 
coal that he assumes is used to meet the reserve system requirement he has 
conjured up-results in most of the difference between the hazards he computes for 
renewables and those he attributes to nuclear power.  
Because risk analysis is of crucial importance to the debate on future energy paths 
for the United States and the world, we will include-in MOTHER's next issue-a 
detailed discussion of Inhaber's errors. Anyone with a strong interest in alternate 
energy technologies should examine the Inhaber report (cited below) . . . as well as 
the follow-up "critique" which we'll present in MOTHER NO. 59. It's important that all 
of us try to counter the effect of the report's widely disseminated misinformation.  
But the question that needs to be addressed now is: How did Risk of Energy 
Production come about? How could a report that would have been rejected as a term 
paper for an undergraduate course get through the internal reviews of the AECB and 
into reputable journals? With respect to the AECB, it now appears that this 
organization deliberately distributed-and continues to distribute- a document it 
knows to be hopelessly flawed. The Board originally claimed, for example, that it had 
received no unfavorable reviews of the draft of AECB-1119 . . . a flat-out lie that was 
caught by a Canadian journal, The Probe.  
We now know that, even before the initial version of AECB-1119 was circulated, the 
report was reviewed negatively-for the AECB-by Dr. Kenneth Tupper of the Canadian 
National Research Council, and by Dr. Rein Lemberg of Lemberg Consultants Limited. 
Dr. Tupper advised the AECB against releasing the paper, but both his and Lember's 
recommendations were ignored.  
Furthermore-since the report's release-individual scientists have repeatedly 
approached the Canadian Board, asking it to publicly and prominently repudiate the 
Inhaber study. So far the AECB has not done so, while the misinformation the report 
contains continues to be circulated-all over the world-through the efforts of its 
author.  
Inhaber's own behavior has been most interesting, too. He has progressively revised 
AECB-1119 in attempts to cover the most obvious mistakes . . . often inserting 
errors as he goes. When Holdren pointed out some of the paper's more grievous 
blunders in a letter to Nuclear News, Inhaber responded with a two pronged 
strategy. On one hand, he simply denied making the errors that Holdren had 
correctly identified. On the other, he stated, "I would like to eliminate any errors or 
misstatements in the report . . . but this should be done in a rational and even-
tempered manner. The scientific method of analysis, critique, and re-analysis 
produces the most accurate work."  
In addition to claiming never to have said what is plainly in print, and then pushing 
off on competent researchers the job of converting a scientific sow's ear into an 
acceptable technical publication, Inhaber has claimed that when he has corrected 
errors pointed out to him by others-the revisions have made no significant difference 
in the report's general conclusions! For example (in the third edition of AECB-1119), 
Inhaber changed a mistake he had made in calculating the risks of using methanol 
derived from plants ("biomass") as a portable fuel. He had, at first, confused thermal 
(heat) energy with electrical energy, inflating his risk estimate for methanol-by 



roughly a factor of three-with this elementary mistake. He proudly wrote in Nuclear 
News that the correction "lowered the methanol risk, but did not change its overall 
ranking". He did not, however, mention that other errors -which pervade his entire 
methanol section-result in a more than 10-fold inflation of the risks involved in 
producing this renewable liquid fuel.  
In summary, the Inhaber report is not just marred by a few failures of multiplication 
and addition, but rather is a complex skein of mistakes, booboos, and botches. Some 
of these are glaring . . . some are subtle . . . some require expertise in the energy 
field to detect . . . some are obvious to anyone with an ounce of technical 
sophistication . .. some are mutually canceling . . . and some compound each other. 
But every competent scientist who has examined the report in detail agrees that it 
should never have been issued and that its summaries should never have been 
published. In spite of such criticism, however, the AECB and Inhaber push on!  
What, then, has given this monstrosity such wide acceptance in the scientific and 
popular literature? The trail leads directly back to the door of the AECB. The 
involvement of this Canadian government board has given the Inhaber report an 
aura of respectability. Perhaps the original release of AECB-1119 could have been 
written off as bureaucratic bungling, but the Board's subsequent "stonewalling" 
behavior is a classic illustration of the kinds of stupidity and dishonesty that have 
long permeated the nuclear establishment.  
The principal response of the AECB when faced with the unvarnished truth about the 
Inhaber report-has been to dodge the substantive issue and accuse Holdren and 
other critics of mounting "a concerted program of vilification". It's a "Catch-22": If 
criticism is restrained and "scholarly", it's ignored . . . if it's frank, the critic is 
accused of vilification and his or her comments are still ignored. The AECB 
apparently has no interest in the truth. It has even steadfastly refused to 
commission someone with unquestioned credentials to review the report!  
The Board wrote to us-on March 14, 1979[1] that it did not endorse the report and, 
therefore, could not repudiate it . . . [2] that the report compared risks on a common 
denominator and total-impact basis which "had never been done before" . . . and (3] 
that, "viewed objectively, Risk of Energy Production is no more or less than food for 
thought".  
All three claims are patent nonsense. First, the report was "approved" and published 
by the AECB. Like any other publisher, the Board has both legal and ethical 
responsibility for the contents of its publications. Second, the report does not 
compare total impact . . . instead, it confines itself to computing the impacts upon 
public and occupational health. The report is also hardly a pioneering effort, since 
many earlier works have made, properly, the kinds of comparisons that Inhaber 
bungled. Even the approach that he seems to consider his main contribution to the 
subject was-in fact taken directly from previously published and unpublished reports 
by the Jet Propulsion Laboratory. What Inhaber has added to the JPL work are his 
own misreadings and mistakes.  
The third claim-that the report was only "food for thought"-was dealt with in a Wall 
Street Journal interview by Kent Anderson, Energy Information Specialist of the U.C. 
Berkeley Energy and Resources Program. "Using the report as 'food for thought'," 
Anderson said, "is equivalent to eating garbage."  
The performance of the AECB in this matter should be of prime concern to Canadian 
readers of MOTHER. In our view, a thorough investigation of the Board; its past and 
present activities, and its future usefulness (if any) is called for.  
The Inhaber report is available from the Atomic Energy Control Board, P.O. Box 
1046, Ottawa, Canada K1P 5S9. Ask for Risk of Energy Production, AECB-1119/REV-
2.  
 


